یک بسته بندی مناسب باید خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فردی داشته باشد و به آن توجه ویژه‌ای شود، چراکه یک بسته بندی مناسب می‌تواند محصول شما را به گونه‌ای به مخاطبانتان نشان دهد که علاوه‌بر نمایش ویژگی‌های محصولتان آن را برای کسانی که محصول شما را نمی‌شناسند یا حتی دوست ندارند نیز جذاب و دوست‌داشتنی کند؛ از این‌رو داشتن یک بسته بندی مناسب برای محصولتان امری مهم و ضروری است. 

همانطور که می‌دانید یکی از پایه‌های اولیه برندسازی محصولات بسته بندی مناسب آن‌هاست. برندسازی کمک می‌کند تا محصول شما در میان مصرف‌کنندگان آن محبوبیت پیدا کرده و شناخته‌تر شود، جذب مشتری بیشتر باعث بالا رفتن فروش شما و در نهایت کسب درآمد بیشتری می‌شود و بخش زیادی از این مسیر را می‌توانید به راحتی با داشتن یک بسته بندی مناسب طی کنید؛ از این‌رو در این مقاله از وبلاگ کیهان میهن قصد داریم به بررسی ویژگی‌های یک بسته بندی مناسب بپردازیم، پس اگر شما نیز جزو افرادی هستید به دنبال طراحی یک بسته بندی هوشمندانه برای کالای خود می‌باشید، پیشنهاد می‌کنم در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

بسته بندی مناسب

(بسته بندی مناسب)

یک بسته بندی مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟

همانطور که در مقاله اهمیت بسته بندی به آن اشاره کردیم، چگونگی طراحی بسته بندی به اندازه اهداف آن مهم است، اما هر طراحی برای هر نوع برند یا کالایی مناسب نیست بلکه باید به نوع کالا و بازار هدف نیز توجه شود تا بتواند وظیفه خود که همان ارائه اطلاعات مورد نیاز مخاطبانتان و ثبت برند در ذهن آن‌ها را به خوبی انجام دهد. در ادامه به بررسی ویژگی‌های یک بسته بندی مناسب خواهیم پرداخت.

خلاقیت

یکی از مهم‌ترین ارکان طراحی و تولید یک بسته بندی مناسب استفاده از ایده‌های خلاقانه در روند تولید و طراحی بسته بندی است. طراحی یک بسته بندی با کیفیت بالا و مبتکرانه به مشتریان شما این پیام را می‌رساند، که شما تلاش زیادی برای طراحی یک بسته بندی در راستای تحقق اهداف برند تجاری و بازاریابی انجام داده‌اید؛ ضمن اینکه با داشتن بسته بندی منحصر به فرد می‌تواند در راستای دستیابی به اهداف تجاری خود محصول را با قیمتی بالاتر نیز به فروش برسانید.

توجه به نیاز خرده‌فروشان

در روند طراحی بسته بندی برای محصولاتتان باید توجه داشته باشید که نیاز خرده‌فروشان نیز جزو عوامل تعیین کننده در طراحی بسته بندی محصولتان باشد، در واقع تیم طراحی بسته بندی شما باید به موارد ذیل اشراف داشته باشد:

  • قیمت تمام شده برای فروش محصول
  • ابعاد قفسه فروشگاه‌هایی که محصول در آن‌ها به فروش می‌رسد.
  • مسافت طی شده
  • نوع قد، وزن، ماده و موارد این چنینی
  • نوع سیستم انبار خودکار

تحقق اهداف برندینگ

یکی دیگر از مواردی که همواره در روند طراحی بسته بندی محصولات باید مدنظر قرار دهید اهداف برندینگ می‌باشد. بسته بندی مناسب برای محصول شما بسته بندی است که پیام شما را به مخاطبانتان برساند، چرا که تفاسیر بصری برای مصرف کننده بسیار ترغیب‌کننده‌تر بوده و باعث جذب مشتری مورد نظر شما خواهد شد.

راحتی در حمل و نقل

(راحتی در حمل و نقل)

راحتی

در کنار تمامی موارد ذکر شده بسته بندی شما باید راحتی لازم را نیز داشته باشد، راحتی بدین معناست که بسته بندی باید به گونه‌ای طراحی شود که حمل و نقل و انتقال آن از مکانی به مکان دیگر ساده و راحت باشد، همچنین شکل و اندازه بسته بندی باید برای نگهداری در خانه، فروشگاه یا خرده‌فروشان راحت باشد.

راحتی یا سهولت بسته‌بندی را می‌توانیم در چهار دسته ذیل نیز دسته‌بندی کنیم:

  1. سهولت برداشت: بسته بندی محصول شما باید به گونه‌ای باشد تا مشتری بتواند آن را به راحتی از داخل قفسه فروشگاه یا از روی زمین بلند کند.
  2. سهولت حمل: همانطور که پیش‌تر بدان اشاره کردیم بسته بندی باید به‌گونه‌ای باشد که به راحتی در وسایل نقلیه جای گیرد و قابلیت حمل و نقل داشته باشد.
  3. سهولت گشودن: باز کردن بسته بندی به ویژه برای محصولاتی منحصرا در اختیار عوام مردم به عنوان مصرف‌کننده قرار می‌گیرد باید به راحتی باز شود.
  4. سهولت نگهداری: اگر محصول مورد استفاده یکبار مصرف نباشد و لازم باشد تا مابقی آن در بسته بندی برای مصرف بعدی نگه‌داری شود، بسته بندی محصول باید به‌گونه‌ای باشد تا بتوان محصول را در همان بسته نگهداری کرد و نیاز به ظرف دیگری نباشد.

(تبلیغات روی بسته بندی) 

استفاده از تبلیغات روی بسته بندی

همانطور که به آن اشاره کردیم یکی از ویژگی‌های بسته بندی مناسب تحقق اهداف برندینگ می‌باشد، از این رو لازم است تا تبلیغات مناسبی بر روی بسته بندی محصولات قرار گیرد. امروزه بخش عظیمی از تصمیمات ما برای خرید محصولی وابسته به تبلیغات و جلب توجه مشتری به واسطه طرح و رنگ بسته بندی‌های مختلف در محل خرید مشتری است. با توجه به مواردی که به آن اشاره کردیم، بسته بندی بهترین محل برای تبلیغات محصول است تا زمانی که در دیدرس مشتری قرار می‌گیرد باعث جلب توجه او شود.

نکته حائز اهمیت در این بین توجه به این مسئله است که تبلیغاتی که روی بسته بندی محصول قرار می‌گیرد باید کاملا اصولی و موثر باشد و به صورت غیرمستقیم به جذب مشتری بپردازید تا بتواند بیشترین تاثیر را بر جامعه هدف بگذارد. برای مثال لوگو شرکت خود را حتما در بسته بندی خود قرار دهید؛ چرا که این مسئله جزو مهم‌ترین جنبه‌های برندسازی است، همچنین توجه به رنگ‌ها در شکل گیری یک بسته بندی مناسب نقش بسزایی خواهد داشت.

سخن آخر

امروزه اهمیت بسته بندی در دنیای تجارت بر هیچ فردی پوشیده نیست و تمام ما با تاثیرات مستقیمی که این عنصر تعیین کننده بر فروش و جلب مشتری دارد تا حدودی آشنا می‌باشیم، چرا که خود نیز جزو جامعه هدف این بسته بندی‌ها قرار داریم؛ از این‌رو شناخت ویژگی‌های یک بسته بندی مناسب به شما در مسیر دستیابی به اهدافتان در این زمینه کمک شایانی خواهد کرد. در این مقاله از وبلاگ سایت کیهان میهن به بررسی ویژگی‌های یک بسته بندی مناسب پرداختیم، امیدواریم که مطالب مطرح شده در این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد، ممنون که تا انتها با ما همراه بودید.